Hva er det som gjør at noen nyhetsbrev straks blir slettet, mens andre både leses og lagres? Her får du forklaringen.


Du har garantert opplevd det: Innboksen din flyter over. Nettavisene lokker med nyheter. Facebook er ikke sjekket på en stund. På pulten ligger to rykende ferske og fristende magasiner. Du hører at radioen diskuterer et tema som interesserer deg, og kveldens tv-program er fylt til randen av godsaker.

Midt oppi det hele plinger innboksen din. Ny e-post. Et nyhetsbrev fra et firma. I løpet av to sekunder skummer du deg frem til at firmaet vil selge deg noe – og egentlig bare det.

Herlig, dette er det du virkelig trenger! Reklame i innboksen. Right, strålende. Delete-tasten er trykket før noen rekker å si «spam».

Å få oppmerksomhet blir stadig vanskeligere. Veldig mange andre er ute etter den samme oppmerksomheten, deriblant noen av landets aller beste historiefortellere, journalistene.

Ikke bare er de eksperter på å fange (og holde på) oppmerksomheten. De har også utallige morsomme, interessante, provoserende og sjokkerende historier å velge blant. Konkurransen er med andre ord beintøff.

Så hva kan du gjøre hvis bedriften din trenger å nå ut til potensielle kunder? Her er ni råd på veien:

1. En god start vil alltid være å ta utgangspunkt i kundens interesser og behov.

Vis at du forstår hva kunden er opptatt av, og sats på emner hvor du har noe verdifullt eller nyttig å fortelle.

2. Gjør det også tidlig klart at nyhetsbrevet ditt representerer en løsning på et mulig problem eller ønske.

Mer effektiv produksjon? Mindre forurensing? En enklere hverdag?

3. Tilbyr du produkter eller tjenester orientert mot opplevelser, status tilværelse, så appellerer du naturligvis til følelsene.

Ikke minst gjennom smarte titler og gode bilder som målgruppen kan identifisere seg med.

4. Med mindre du jobber i markedsavdelingen for etterspurte produsenter som Apple eller Mercedes Benz, bør du unngå å starte med detaljerte beskrivelser av produktet.

Stort sett blåser vi i om effekten er på 1200 eller 3200 watt – vi vil bare vite om produktet kan løse situasjonen vår.

5. Presenter temaer som du har troverdighet på.

Bruk kompetansen som finnes i bedriften din, få medarbeiderne til å skrive ned sine beste erfaringer og råd.

6. Om kompetansen ikke finnes i egne rekker,  gjør som journalistene: Skaff deg en allianse.

Det finnes alltids en ekspert som mer enn gjerne deler sin kunnskap – enten som en åpen kilde eller som en bidragsyter i kulissene.

7. Ingenting er mer effektivt enn fornøyde kunder som mottagerne kan assosiere seg med. Lag intervjuer.

Få frem hva du har bidratt med og hvorfor de er tilfredse.

8. Be noen om hjelp hvis språket halter, eller du synes det er vanskelig å finne korte, presise formuleringer.

9. Velg en mail-leverandør som tilbyr fleksible og moderne designløsninger.

Sjekk gjerne ut makenewsmail.no.

Med artige, spennende eller lærerike historier i stedet for intetsigende selvskryt, går du fra å være en nesten-spammer til en verdifull underholder.