Bruker du sosiale medier som et markedsverktøy for bedriften din? Da bør du ikke oppføre deg som en brautende selvskryter uten sosiale antenner.

Tenk deg at du er blitt invitert til et hyggelig selskap. Rundt i rommet sitter de andre festdeltagerne i små grupper og prater engasjert med hverandre. Forestill deg så at du går bort til gruppene, bryter inn i samtalene og roper ut at de heller burde snakke om hvor flink og vellykket du er?

Flaut? Utenkelig? Vel, sannheten er at det er omtrent slik mange bedrifter fremdeles oppfører seg på sosiale medier. Ikledd firmaets facebook-konto, braser de inn i rommet og begynner straks å legge ut om egne produkter og tjenester.

Ikke en reklamekanal

De tror Facebook og twitter er gratis reklamekanaler, og har ikke forstått at sosiale medier først og fremst handler om å dele, diskutere og hjelpe hverandre. La oss derfor slå fast en gang for alle:

Ingen gidder å høre på en som dundrer på med selvskryt og ensidig prat om egen fortreffelighet!

Så hva skal du gjøre, hvis du ikke kan bruke oppdateringene til å fortelle om nye produkter, egne arrangementer og helgas åpningstider?

Bruk antennene

Med mindre du er totalt blottet for sosiale antenner, greier du sikkert fint å manøvrere deg gjennom andre sammenhenger der du må hilse på nye mennesker. Du småprater, lytter til det som blir sagt og prøver så godt du kan å tilpasse deg den du snakker med.

Og hvis du etter hvert føler at din kunnskap og erfaring kan være av interesse for vedkommende, ja så deler du naturligvis villig vekk – uten å stille krav om gjenytelse eller applaus.

Kan dette overføres til Facebook og Twitter? Svaret er et klokkeklart ja. Start med å se deg selv i rollen som en nyttig og interessant samtalepartner, ikke som en som ukritisk babler i vei om din egen hverdag.

Si noe interessant

Bidra med det du kan noe om. Sannsynligvis har du folk i virksomheten som er eksperter på sine fagfelt. Få dem til å fortelle, dele litt av kunnskapen. Spre videre nyheter og interessante artikler. Kommer du over en samtale som dreier seg om din bransje, så vær en konstruktiv og positiv bidragsyter.

Kan du noe om bil, bolig eller teknologi, så er følgerne deres på Facebook ganske sikkert interesserte i å høre hva du mener.

Du må gjøre en innsats

Denne typen «markedsføring» krever naturligvis både selvdisiplin og en aktiv innsats. Det er mye enklere å slenge ut en oppdatering om det nye, fantastiske produktet deres, men husk at for hver gang du skryter, så øker risikoen for at omgivelsene kommer til å ignorere den neste meldingen din.

Ingen er på nett for å se reklame forkledd som sosiale oppdateringer. Vi er her for å diskutere, lære, holde oss oppdatert og få respons på våre egne opplevelser. Så lenge du husker dette, har du alle forutsetninger for å lykkes med markedsføringen i sosiale medier.